Design Thinking als basis voor innovatie en het oplossen van complexe problemen.
Als ik mezelf voorstel aan andere ondernemers en vertel ik dat ik App designer ben, is vaak de eerste vraag wat doe je dan precies? Wat voor apps ontwikkel je dan en voor wie zijn die bedoeld? Innovatieve Apps? Maak je ze ook echt zelf? Oh, je maakt ze voor bedrijven en zet je ze ook in de App store? Natuurlijk doe ik al die dingen en heb ik samenwerking met partners.
Ik wil bedrijven helpen met hun wensen of problemen door eerst goed te onderzoeken waar de meerwaarde ligt voor hun bedrijf. Wat zijn de sterke en wat zijn de minder sterke punten. Hoe kunnen we de sterke punten vervolgens vertalen in een app die ook nog handig is in gebruik en zorgt dat een klant snel bij de juiste informatie komt. Ik zie het ontwikkelen, aan design doen ook als een mindset, dat het denken en het gevoel -de beleving- grotendeels het gedrag van mensen bepaalt en welke actie ze nemen: Design Thinking.
Design Thinking gaat er vanuit dat je een verschil kunt maken!
Dat betekent met een doordacht proces naar nieuwe, relevante oplossingen werken die een positieve impact hebben op organisaties, producten of diensten.
Design Thinking is een opkomende stroming om innovatie op een creatieve manier vorm te geven. Innovatie gaat over nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën en de realisatie daarvan. Unieke waarde creëren. Die waarde zit niet zozeer in de technologie, in het product of dienst, maar vooral in de ervaring van de klant of gebruiker. Die ervaart waarde door het gebruik van producten en diensten om zijn doelen te realiseren. Die wil makkelijk aan de juiste informatie komen. Daardoor is waardecreatie steeds meer co-productie tussen aanbieder en klant.
Welke rol heeft marketing op dit moment voor een ondernemer en welke rol kan een App daarin betekenen?
We weten dat meer dan 95% dagelijks op zijn telefoon surft. Daarop onder de aandacht komen levert bedrijven in de huidige tijd het meeste op. Facebook en andere social media bedrijven weten dat maar al te goed, vandaar dat we sinds kort ook reclame door onze Facebookfilmpjes krijgen. Voorheen keken we veel vaker tv op een tv scherm, nu bijna alles op onze smartphone.
Toen mijn dochter in 2014 thuis kwam van haar studie Communication & Multimedia design, met het boek Business Model Generatie, van Alexander Osterwalder was ik meteen onder de indruk. Het boek beschrijft krachtige, eenvoudige en geteste hulpmiddelen waarmee je bedrijfsmodellen leert begrijpen, ontwerpen, en implementeren. De eenvoud van de methode is gewoonweg geweldig! Toen ik later op een groot webdesign kantoor in Amsterdam kwam, herkende ik meteen alle memoblaadjes aan de muur en hoorde ik voor het eerst van de term Desing Thinking. Je hoeft niet perse je muur vol te plakken, je kunt de methode Canvaniser zelfs online gebruiken.
Design Thinking (DT) is een methode, een manier van denken en werken om op een praktische en creatieve manier problemen op te lossen of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.
DT bestaat uit meerdere essentiële vaardigheden in een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit om in behoeftes van gebruikers te voorzien en nieuwe waarde te creëren. DT is in essentie een creatief proces, dat, anders dan analytisch denken, vooral zorgt voor het generen van goede ideeën. Niet oordelen is erg belangrijk. Dit voorkomt de angst voor het maken van fouten en zorgt ervoor dat iedereen meedoet in het creëren van ideeën en eerste prototypes. Outside the box denken wordt gestimuleerd. Het wordt tegenwoordig onderwezen op MBA’s .
Design Thinking gaat er vanuit dat je een verschil kunt maken!
Met de vaardigheden in DT, ervaren klanten door dit doordacht proces, om met een oplossing te komen die een positieve impact heeft op de organisatie, producten of diensten.
Dat betekend dat problemen binnen een bedrijf nieuwe kansen zijn die kunnen leiden tot het ontwikkelen van innovatieve Apps.
Wil jij ook meer waarde creeëren voor jouw klanten? Benieuwd wat de DT methode voor jouw bedrijf kan opleveren?
Neem dan contact op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.