Skip to main content

Design Thinking

By App innovatie No Comments

Design Thinking als basis voor innovatie en het oplossen van complexe problemen.

Als ik mezelf voorstel aan andere ondernemers en vertel ik dat ik App designer ben, is vaak de eerste vraag wat doe je dan precies? Wat voor apps ontwikkel je dan en voor wie zijn die bedoeld? Innovatieve Apps? Maak je ze ook echt zelf? Oh, je maakt ze voor bedrijven en zet je ze ook in de App store? Natuurlijk doe ik al die dingen en heb ik samenwerking met partners.

Ik wil bedrijven helpen met hun wensen of problemen door eerst goed te onderzoeken waar de meerwaarde ligt voor hun bedrijf. Wat zijn de sterke en wat zijn de minder sterke punten. Hoe kunnen we de sterke punten vervolgens vertalen in een app die ook nog handig is in gebruik en zorgt dat een klant snel bij de juiste informatie komt. Ik zie het ontwikkelen, aan design doen ook als een mindset, dat het denken en het gevoel -de beleving- grotendeels het gedrag van mensen bepaalt en welke actie ze nemen: Design Thinking.

Design Thinking gaat er vanuit dat je een verschil kunt maken!

Dat betekent met een doordacht proces naar nieuwe, relevante oplossingen werken die een positieve impact hebben op organisaties, producten of diensten.

Design Thinking is een opkomende stroming om innovatie op een creatieve manier vorm te geven. Innovatie gaat over nieuwe oplossingen, nieuwe ideeën en de realisatie daarvan. Unieke waarde creëren. Die waarde zit niet zozeer in de technologie, in het product of dienst, maar vooral in de ervaring van de klant of gebruiker. Die ervaart waarde door het gebruik van producten en diensten om zijn doelen te realiseren. Die wil makkelijk aan de juiste informatie komen. Daardoor is waardecreatie steeds meer co-productie tussen aanbieder en klant.

Welke rol heeft marketing op dit moment voor een ondernemer en welke rol kan een App daarin betekenen?

We weten dat meer dan 95% dagelijks op zijn telefoon surft. Daarop onder de aandacht komen levert bedrijven in de huidige tijd het meeste op. Facebook en andere social media bedrijven weten dat maar al te goed, vandaar dat we sinds kort ook reclame door onze Facebookfilmpjes krijgen. Voorheen keken we veel vaker tv op een tv scherm, nu bijna alles op onze smartphone.

Toen mijn dochter in 2014 thuis kwam van haar studie Communication & Multimedia design, met het boek Business Model Generatie, van Alexander Osterwalder was ik meteen onder de indruk.  Het boek beschrijft krachtige, eenvoudige en geteste hulpmiddelen waarmee je bedrijfsmodellen leert begrijpen, ontwerpen, en implementeren. De eenvoud van de methode is gewoonweg geweldig! Toen ik later op een groot webdesign kantoor in Amsterdam kwam, herkende ik meteen alle memoblaadjes aan de muur en hoorde ik voor het eerst van de term Desing Thinking. Je hoeft niet perse je muur vol te plakken, je kunt de methode Canvaniser zelfs online gebruiken.

Design Thinking (DT) is een methode, een manier van denken en werken om op een praktische en creatieve manier problemen op te lossen of nieuwe producten en diensten te ontwikkelen.

DT bestaat uit meerdere essentiële vaardigheden in een combinatie van empathie, creativiteit en rationaliteit om in behoeftes van gebruikers te voorzien en nieuwe waarde te creëren. DT is in essentie een creatief proces, dat, anders dan analytisch denken, vooral zorgt voor het generen van goede ideeën. Niet oordelen is erg belangrijk. Dit voorkomt de angst voor het maken van fouten en zorgt ervoor dat iedereen meedoet in het creëren van ideeën en eerste prototypes. Outside the box denken wordt gestimuleerd. Het wordt tegenwoordig onderwezen op MBA’s .

Design Thinking gaat er vanuit dat je een verschil kunt maken!

Met de vaardigheden in DT, ervaren klanten door dit doordacht proces, om met een oplossing te komen die een positieve impact heeft op de organisatie, producten of diensten.

Dat betekend dat problemen binnen een bedrijf nieuwe kansen zijn die kunnen leiden tot het ontwikkelen van innovatieve Apps.

Wil jij ook meer waarde creeëren voor jouw klanten? Benieuwd wat de DT methode voor jouw bedrijf kan opleveren?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek.

Loyaliteitsprogramma’s: daarom doen consumenten mee

By App innovatie, App ontwikkeling No Comments

Consumenten zien geen voordeel in sociale beloningen

In welke beloningen zijn consumenten geïnteresseerd, naast simpelweg geld besparen? De onderzoekers vroegen consumenten hoe waarschijnlijk het was dat men zou deelnemen aan een loyaliteitsprogramma met sociale beloningen (zoals de badges in Foursquare).

Van de respondenten vond slechts 16,7 procent van de respondenten sociale beloningen interessant. De onderzoekers wijten dit lage cijfer aan de lage waardeperceptie van deze beloningen, intrinsiek of extrinsiek. Aangezien sociale beloningen relatief nieuw zijn en de meeste programma’s een traditionele insteek hebben, is het aannemelijk dat de huidige deelnemers een ander motief hadden bij deelname. Sociale beloningen zouden een programma een extra dimensie kunnen geven. Mogelijk zijn mensen ook apps als Foursquare beu (die recentelijk zelfs de sociale branding heeft verwijderd). Die trend lijkt onomkeerbaar.

Loyaliteitsprogramma’s met een klantenkaart zijn een bewezen marketingtactiek.

Echter, met de toename van smartphones, zijn veel innovatieve bedrijven bezig het traditionele spaarprogramma opnieuw uit te vinden. Vier redenen waarom consumenten deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s.

Zetten loyaliteitsprogramma’s je klant echt aan tot herhaalaankopen of -bezoeken?

Volgens recent onderzoek in de VS is dat voor deelnemers zeker het geval. Maar liefst 82,4 procent van de respondenten gaf aan eerder een winkel te bezoeken die een loyaliteitsprogramma voert, dan een winkel zonder. Amerikaanse consumenten die deelnemen aan een loyaliteitsprogramma kregen vier vragen voorgeschoteld:

De belangrijkste reden voor deelname: geld besparen

Consumenten doen mee aan een loyaliteitsprogramma in de hoop geld te besparen. Een Nederlands voorbeeld hiervan is het Bonusprogramma van Albert Heijn. Op een goede tweede plaats komt het ontvangen van beloningen: spaarpunten verzilveren om producten gratis of met korting te kunnen krijgen. Nederlandse voorbeelden zijn Airmiles en Eurosparen, een loyaliteitsprogramma voor merken van FrieslandCampina. Afhankelijk van de beloning kan hiermee natuurlijk ook geld worden bespaard. Bijvoorbeeld 50 procent korting op een pretpark waar je toch al heen wilde gaan. Het krijgen van ‘sociale erkenning’ wordt minder belangrijk gevonden.

Consument wil loyaliteitsprogramma’s met een app

59 procent van de respondenten zou waarschijnlijk of zeer waarschijnlijk eerder deelnemen aan een loyaliteitsprogramma dat een app aanbiedt. Een interessante uitkomst voor merken die meer willen halen uit hun klantenkaart, of een fysiek loyaliteitsprogramma willen aanvullen om meer consumenten aan te trekken. In Nederland heeft onder meer Eurosparen apps die het sparen en verzilveren makkelijk maken.

Klantenkaart of digitaal programma?

Als je een loyaliteitsprogramma met een app aanbiedt, onderscheid je je van veel andere programma’s die nog werken met een fysieke klantenkaart. Maar zijn consumenten eigenlijk wel klaar voor een volledig digitaal programma of houden ze graag vast aan de klantenkaart? Als het aan de Amerikaanse consumenten ligt, zit het antwoord er tussenin. Verrassend, gezien de voorkeur voor programma’s met een app. Dit impliceert dat consumenten een app niet exclusief zouden willen gebruiken, maar als onderdeel van een loyaliteitsprogramma.

De smartphone heeft zich ontwikkeld tot ons ‘zesde zintuig’, we gebruiken die voor bijna alles wat we doen van interactie tot winkelen. Gezien de continue groei is te verwachten dat volledig digitale loyaliteitsprogramma’s de komende jaren alleen maar zullen toenemen. Maar voorlopig kunnen hybride programma’s – met zowel een klantenkaart als een digitaal platform – nog even vooruit als het om de huidige deelnemers gaat. Een app kan op termijn, als de klant en organisaties er klaar voor zijn, de klantenkaart volledig vervangen.

Consument houdt van voordeeltjes, zoals een VIP-status

Waar sociale beloningen niet populair bleken te zijn, vinden consumenten beloningen die zijn gebaseerd op exclusiviteit wél interessant. Een voorbeeld is het bereiken van een VIP-status. 56,8 procent zou (zeer) waarschijnlijk deelnemen aan een programma dat zulke beloningen aanbiedt.

Terwijl consumenten bij voorkeur geld willen besparen, tonen ze dus ook een sterke voorkeur voor VIP-gerelateerde beloningen. In je loyaliteitsprogramma zou je daarom een ‘gelaagd’ of levelsysteem kunnen overwegen, zoals in veel programma’s van luchtvaartmaatschappijen. Een Nederlands voorbeeld is het ‘Flying Blue’-programma van KLM. Door veel met KLM te vliegen, vlieg je jezelf langs vier gradaties omhoog naar ‘Platinum’ klant.

Consumenten shoppen eerder bij winkels met een loyaliteitsprogramma

Een overweldigende meerderheid van 82,4 procent geeft in het onderzoek de voorkeur aan winkels die een loyaliteitsprogramma aanbieden. Het resultaat suggereert dat als consumenten eenmaal deelnemen aan een spaarprogramma, ze het bedrijf zeer waarschijnlijk zullen belonen met herhaalbezoeken en -aankopen.

Conclusies

Afgaand op de bevindingen van de onderzoekers, staan consumenten open voor zulke nieuwe vormen van het traditionele spaarprogramma. Daarom adviseren de onderzoekers eerst de interesse onder klanten te peilen voor de uitrol van een volledig digitaal loyaliteitsprogramma. Combinaties van digitale en traditionele programma’s zijn ook mogelijk. Denk aan coupons of location based kortingen op je smartphone, met de gemakken van een pasje. Een app kan op termijn, als de klant en organisatie er klaar voor zijn, de klantenkaart volledig vervangen.

Heeft een organisatie nog geen loyaliteitsprogramma, dan kun je met een volledig digitaal programma de meer ‘connected’ consumenten aantrekken. De loyaliteitsindustrie beweegt zich, gebaseerd op de groeicijfers van mobiele adoptie, al in die richting. Welke elementen zou jij graag terug zien in een loyaliteitsprogramma?

Bron: Cameron Graham